Home » Interviu. Интервью » Victor Bostan: „Pentru noi, fiecare consumator loial este deosebit, fie că este membrul Casei Regale din Maria Britanie, fie că este un om care preferă intimitatea personală”
Victor Bostan: „Pentru noi, fiecare consumator loial este deosebit, fie că este membrul Casei Regale din Maria Britanie, fie că este un om care preferă intimitatea personală”

Victor Bostan: „Pentru noi, fiecare consumator loial este deosebit, fie că este membrul Casei Regale din Maria Britanie, fie că este un om care preferă intimitatea personală”

Anul 2020 va rămâne în amintirile noastre ca un an de întorsătură, un an în care ne-am reîntors la simțurile noastre și la valori cu durată de viață mai lungă. Grupul Purcari a demonstat în timp că „Adevăratele valori nu se schimbă după vremuri!”, astfel că anul acesta, cu toate provocările și dificutățile create, a obținut premii prestigioase la concursurile internaționale, printre care premiul excepțional Best in Show la Decanter World Wine Awards 2020 pentru vinul Viorica de Purcari și 97 de puncte pentru Traminer de Purcari. Care este secretul unui vin bun, locuitorii căror țări mai savurează licoarea produsă de Purcari și cum a evoluat consumul de vin în pandemie aflăm din răspunsurile directorului general Purcari, Victor Bostan.

Dle Victor Bostan, de ce depinde un vin bun?

Un vin bun depinde de mai mulți factori – de la condițiile climaterice, terroir, oamenii implicați în fiecare etapă a procesului de vinificație, și până la talentul vinificatorului. 70 la sută, sau chiar mai mult, din calitatea și gustul vinului are începutul în plantațiile de viță-de-vie. Indicatorii de bază ai calității produsului final se conțin în bobițele de struguri, în funcție de cât de buni sunt strugurii, atât de bun poate fi vinul. Următoarea etapă implică tehnica de prelucrare a materiei prime, care este inițial prerăcită. Toate vinăriile sunt dotate cu utilaje de ultimă generaţie, avem cele mai moderne tehnologii de prelucrare și îmbuteliere.

victot-bostan3

Care au fost cea mai mare reușită și provocare a grupului Purcari?

Probabil că cele mai mari provocări au fost cele două embargouri rusești, iar succesele țin de faptul că Purcari a ieșit mai puternic din ele, reorientându-se spre piețe noi din toată lumea. La general, business-ul în sine este plin de provocări, dar reușita ține nu doar de depășirea acestora, dar și de modul în care o faci. Am pășit îndrăzneț în afara zonei noastre de confort și acest lucru ne-a făcut mai puternici și mai concentrați pe realizarea viziunii noastre de a construi un campion vinicol incontestabil din Europa Centrală și de Est. Una dintre valorile noastre este să devenim mai buni în orice circumstanțe, îmbunătățirea continuă – atât a vinurilor, cât și a oamenilor.

Brandul Purcari este cunoscut nu doar pentru vinul excelent și Chateau-ul frumos, ci și pentru campaniile sale de promovare memorabile. Cine stă în spatele lor?

Fiecare mesaj, în orice formă ajunge el la public, are scopuri bine prestabilite și adaptate circumstanțelor. De la momente speciale alături de oamenii dragi, până la crize economice, la baza comunicării Purcari sunt mereu valorile în care credem. Reputația se construiește în timp și de aceea nu ne permitem nicio clipă de relaxare, îi comunicăm publicului despre filosofia companiei noastre, și anume aceea de a păstra cu sfințenie tradițiile vinificației pentru generațiile următoare prin eforturi permanente de perfecționare a vinurilor de Purcari, prin dezvoltarea culturii turismului vinicol și a culturii consumului vinurilor de clasa premium. Toate campaniile de promovare au fost și sunt inspirate de oameni și nu pot să nu menționez aici în special colaborarea cu regretatul regizor Viorel Mardare, dar și cu Roman Burlaca, agențiile de publicitate McCan, Propaganda, Urban Post.

Purcari este cel mai mare exportator de vinuri din Moldova. Cum se distribuie exporturile pe diverse piețe? De ce depinde reușita unui vin pe o piață nouă?

Unul din cei mai mari exportatori – dacă e să fim corecți. Distribuția se împarte în puțin peste 40% în România, Polonia – circa 11%, China, etc. Ucraina este o piață mare, în care înregistrăm o creștere îmbucurătoare. În total avem livrări în peste 30 de piețe din Europa, Asia și America. Totul depinde de consumatori: ei fac alegerea, noi le oferim opțiunile căutate. Încercăm să-i surprindem și să-i facem să aprecieze și mai mult rafinamentul și eleganța sofisticată a vinurilor noastre.

Cum explicați faptul că România, care are și vinuri proprii de calitate, a devenit principala piață de desfacere a vinurilor moldovenești?

Purcari este despre valori românești, iar consumatorul român simte asta. În plus, piața vinurilor în România este foarte diversificată și mare, ceea ce dă spațiu de creștere și afirmare mai multor jucători. Noi „ascultăm” consumatorii noștri, suntem atenți la ce își doresc ei, iar asta, cred, este unul dintre cele mai importante criterii când alegi vinul. Lucrăm ca să asigurăm cea mai înaltă calitate a vinului, care rezultă în cele din urmă în vânzări și loialitate din partea clienților, care sunt stakeholderii noștri cei mai importanți.

Care este cea mai mare problemă a sectorului viti-vinicol din Moldova?

Ca și în orice domeniu care nu depinde exclusiv de oameni, noi suntem în strânsă comuniune cu forțele naturii. Cea mai mare provocare e să faci un vin bun într-un an prost, cu secetă, dăunători sau, din contra, prea multe ploi. În vin, orice exces face rău.

Recent, Purcari a aderat la Asociația Investitorilor Străini, FIA. Care sunt așteptările de la Asociație? Aveți anumite doleanțe legislative sau de alt gen, pe care FIA ar urma să le promoveze?

În mare parte, pentru noi este importantă urmărirea legislației europene. Doleanțe legislative nu avem. Dorim doar implementarea și ajustarea legislației Moldovei la standardele internaționale și europene.

Purcari este un brand local? Sau deja este mai degrabă unul internațional?

Purcari este un brand local care a crescut în unul internațional. Suntem listați la Bursa de Valori din București, avem investitori străini și vinurile noastre sunt exportate în peste 30 de țări din lume.

Purcari s-a dezvoltat prin creştere organică şi prin achiziţii, traversând cu succes situaţii dificile macroeconomice, repoziționându-se dinspre CSI către ECE. Grupul Purcari a demonstrat capacitatea de a păstra calitatea în timp ce ridică standardele, așa cum arată și numărul de medalii câștigate la concursurile internaționale de top.

După ultimul embargou în Federația Rusă, s-a pus un accent mare pe promovarea culturii de consum a vinului îmbuteliat pe piața internă. Cât de mult a crescut consumul de vin de calitate în Moldova în ultimii ani?

La acest capitol încă mai avem multe de învățat, dar trebuie să recunoaștem că a crescut considerabil cultura consumului de vin de calitate. Prin varii evenimente, cum sunt degustările tematice, masterclass-uri, reușim să educăm publicul și să ne motivăm reciproc să fim mai buni. În mai 2019, am lansat la Chișinău Purcari Wine Shop & Bar, un nou proiect destinat consumului de vin în Republica Moldova, care are scopul de a educa, crește și promova cultura servirii vinurilor de calitate la un nou nivel. Spațiul este bine amenajat, dotat cu tot ceea ce este necesar pentru a savura vinuri bune.

Ce vinuri preferă moldovenii?

Spre plăcuta mea surprindere, tot mai mulți moldoveni optează pentru un vin sec, dar totuși trendul pentru vinurile demiseci, demidulci și cu conținut mare de alcool încă mai persistă. La fel cum oamenii sunt diferiți, și preferințele lor se deosebesc, iar misiunea noastră este să aducem bucurie în viața consumatorilor, oferindu-le vinuri de înaltă calitate, inspiraționale, etice și la un raport calitate-preț excelent.

victot-bostan1

Faptul că Regina Victoria a Marii Britanii prefera Negru de Purcari e adevărat? Ce alți fani deosebiți aveți?

Casa Regală din Maria Britanie păstrează sticlele din colecția Purcari în beciurile noastre. Câțiva ani în urmă, am devenit furnizorul oficial al Curții Regale din România. Sincer să fiu, pentru noi fiecare consumator loial este deosebit, fie că este o persoană publică cu merite recunoscute internațional, fie că este un om care preferă intimitatea personală.

Consumatorul este cel mai important pentru noi. Le mulţumim consumatorilor că ne apreciază produsele noastre, iar noi facem tot posibilul ca să fim cât mai aproape de aşteptările lor.  Suntem prezenţi şi pe social media, iar acest lucru ne ajută să ascultăm nevoile consumatorului şi să legăm o relaţie apropiată cu el.

Se spune că pe timp de pandemie moldovenii „s-au împrietenit” cu vinul. În ce măsură consumul acasă, în familie, a compensat închiderea HoReCa? Ce corectări în strategia de dezvoltare, de achiziții, de vânzări ați făcut?

Prietenia dintre moldoveni și vin a fost mereu una strânsă și asta nu s-a schimbat nici în pandemie. Pentru moldoveni vinul este mai mult decât o simplă băutură, este un motiv pentru discuţii de suflet, prietenie, într-un cuvânt socializare. Ceea ce ne lipsește cu adevărat acum este comunicarea personală pe care o aveam cu consumatorii noștri la varii evenimente.

Ce lecție ar trebui să extragem din pandemia de COVID-19?

Rigiditatea și zona de confort sunt critice, chiar distructive câteodată. Flexibilitatea și forma bună sunt necesare oriunde și oricând, adaptându-ne situației. La fel, implicarea în susținerea celor care au de suferit cel mai mult este imperativă, pentru că unindu-ne forțele, trecem mai ușor peste toate. Asta încă o dată dovedește că timpurile se schimbă iar adevăratele valori nu. Purcari rămâne Purcari!

(Interviu de Vitalie Condrațchi în cadrul seriei de interviuri „Afaceri cu față umană”, realizate cu membrii Asociației Investitorilor Străini în parteneriat cu portalul de știri Agora.md)