Home » Analitica. Аналитика » Evoluția pieței merelor proaspete din perspectiva producătorilor de fructe din Moldova
Evoluția pieței merelor proaspete din perspectiva producătorilor de fructe din Moldova

Evoluția pieței merelor proaspete din perspectiva producătorilor de fructe din Moldova

Tendințele actuale de pe piață pentru mere și pere proaspete în Uniunea Europeană și în țările terțe, precum și prognozele pentru sezonul viitor, au fost prezentate la conferința anuală Prognosfruit, organizată de World Apple and Pear Association (WAPA), care a avut loc pe 5 august. La conferință au participat producători, comercianți, importatori și procesatori de fructe proaspete din întreaga lume.

Conform datelor disponibile, în multe țări din Uniunea Europeană stocurile proaspete de mere pentru sezonul 2020-2021 sunt epuizate sau se vor termina în următoarele săptămâni. Evoluția prețurilor la mere proaspete de la producătorii europeni în 2021 până în prezent este următoarea:

Microsoft Word - piata_merelor_perspective_RO

Suprafața livezilor de mere din UE rămâne relativ stabilă – 473,000 de hectare. Dintre principalii producători europeni doar Polonia își extinde în mod activ suprafața livezilor pentru al treilea an consecutiv. Sezonul următor promite să aibă succes, cu un volum și o calitate înaltă a fructelor datorită condițiilor meteorologice favorabile. Potrivit experților, recolta totală de mere proaspete în UE în noul sezon va ajunge la 11,734,940 de tone, ceea ce este cu 10% mai mult decât în anul trecut și cu 5% mai mult decât randamentul mediu din ultimii 10 ani. Creșterea volumelor se datorează în mare parte creșterii recoltei preconizate în Polonia.

Microsoft Word - piata_merelor_perspective_RO

Structura canalelor de distribuție ale UE, precum și nivelul consumului de mere, rămân stabile:

Microsoft Word - piata_merelor_perspective_RO

Pentru comparație, în Moldova peste 44% (205 mii tone) de mere din recolta anului 2020 au mers la procesare. Iar din volumul total al exporturilor, 99% de mere în stare proaspătă produse în Moldova au fost către Rusia, ceea ce în total constituie aproximativ 191 mii de tone.

La conferința Prognosfruit reprezentanții principalelor țări producătoare și-au prezentat viziunile pentru sezonul viitor:

Situația de pe piața Federației Ruse se schimbă rapid:

– Suprafața livezilor crește cu 8000 de hectare anual. În 2022, este planificată amenajarea a 9,000 de hectare de livezi.

– Producătorii ruși își măresc capacitățile de depozitare frigorifică. Până la finele anului 2021, este planificată lansarea a spațiilor noi de depozitare cu o capacitate de 700,000 de tone,  iar în  2022 – a spațiilor noi de depozitare cu o capacitate 1 milion de tone.

– Iran reprezintă o amenințare serioasă la stabilirea prețurilor pe piața Federației Ruse, care, alături de Moldova, este percepută de producătorii ruși ca principalul concurent al prețurilor.

– Din 10 august, Rusia ridică restricțiile de import pentru un grup de producători de mere proaspete din Azerbaidjan, cu un potențial total de export de 122 mii de tone. (Pentru comparație, în 2020 Moldova a exportat 191 mii de tone către Federația Rusă).

– Relativ recent, pentru a-și consolida propria producție, producătorii de mere din Rusia au venit cu inițiativa de a introduce cote pentru merele importate din septembrie până în aprilie, precum și de a limita volumul merelor importate în consumul total al pieței – până la 40%.

Ca urmare a tuturor schimbărilor care au loc pe piață, precum și a schimbărilor în preferințele cumpărătorilor, în sezonul actual, pe parcursul verii, prețul pentru merele în stare proaspătă este de 2 ori mai mic decât în anul trecut.

Microsoft Word - piata_merelor_perspective_RO

Polonia rămâne principalul jucător de reglementare în segmentul prețurilor de masă. Condițiile meteo pentru noul sezon au fost destul de favorabile, iar producătorii polonezi se așteaptă la un nivel record al exporturilor de mere pentru piața proaspătă, cu peste 1 milion de tone, cu condiția însă că nivelul cantității va afecta cu siguranță calitatea. Un astfel de volum de producție necesită noi piețe de vânzare, în ciuda faptului că Polonia deja exportă mere în peste 80 de țări din întreaga lume. În noul sezon, 2021-2022, Polonia se așteaptă la un nivel foarte scăzut al prețurilor la mere pentru piața proaspătă și, ca urmare, la o calitate scăzută a produsului, precum și la o creștere a volumelor de prelucrare.

Franța și Italia au ocupat ferm segmentul premium al mărului, cu branduri puternice recunoscute, poziții stabile și de încredere pe piață și prețuri ridicate. Prognoza pentru noul sezon 2021–2022 este optimistă. Pentru al doilea an consecutiv, ambii producători raportează condiții meteorologice favorabile, asigurând atât o calitate înaltă, cât și un volum mare de producție. Cazurile de îngheț și grindină au avut un impact redus asupra producției de mere, iar recoltele vor începe probabil o săptămână mai târziu în acest an. Evaluarea producției din stocuri la moment arată că până la începutul noului sezon stocurile de mere de anul trecut vor fi pe deplin epuizate.

Piața Germaniei rămâne una dintre cele mai importante pentru soiurile de club. Situația pandemică a stimulat foarte mult cererea în sezonul trecut, iar acest nivel al consumului de mere pe cap de locuitor va rămâne probabil și în noul sezon. Stocurile de mere din ultimul sezon au fost pe deplin epuizate până la începutul lunii august, iar recoltarea a propriilor fructe Germania o va începe cu o întârziere de 10 zile. Acesta este motivul prognozei creșterii cererii de mere de la comercianți chiar la începutul sezonului.

Anglia se confruntă cu problema lipsei forței de muncă din cauza schimbărilor politicii interne și cu o criză pe piața transporturilor maritime. Dacă anterior, tranzitul din Noua Zeelandă dura 40-45 de zile, acum, în unele cazuri, depășește 65 de zile (cu 20 de zile mai mult). Ponderea merelor de export din țări îndepărtate (Noua Zeelandă, Chile, Argentina, Brazilia, Africa de Sud etc.) este de peste 44%. Producția proprie de mere în Anglia este în scădere, iar în noul sezon se așteaptă să scadă cu 10% comparativ cu volumul producției din anii anteriori. În special, se observă un deficit de soiurile Braeburn și Gala Royal.

Iranul activ cucerește piețele despre care producătorii moldoveni vorbeau în ultimii ani. De exemplu, ponderea merelor iraniene în totalul exporturilor către India în sezonul 2020-2021 a crescut până la 45% (comparativ cu 2% în anul trecut). Concurența cu mărul iranian este simțită din ce în ce mai mult de exportatorii moldoveni și pe piața rusă. Potrivit analiștilor, volumul total al exporturilor de mere din Iran pentru acest sezon va fi de aproximativ 950 mii de tone. Este posibil ca sezonul actual să permită Iranului să conducă clasamentul mondial al exportatorilor de mere proaspete.

India este una dintre piețele în creștere și își mărește treptat propria producție. În același timp, importurile de mere cresc al treilea an consecutiv și se prognozează că importurile vor atinge un record de 400,000 de tone în sezonul 2021-22.

Israelul a anunțat una dintre cele mai ambițioase reforme agricole din ultimii 30 de ani. Reforma vizează scăderea prețurilor pentru consumatorul final prin creșterea concurenței pe piață. În acest scop, Guvernul Israelului reduce în mod semnificativ sau elimină impozitele și taxele la importul unui număr de produse comercializate în stare proaspătă, inclusiv fructe și legume. Datorită tensiunii politice, calea merelor iraniene către piața israeliană este închisă și, în combinație cu un avantaj logistic, aceasta oferă noi oportunități pentru exportul de mere proaspete de înaltă calitate din Moldova în această țară în noul sezon.

România se așteaptă să recolteze 410 mii de tone de mere în noul sezon, ceea ce este cu 5% mai mult decât în anul trecut. Cu toate acestea, volumul producției proprie nu este suficient, iar în 2020 România a importat peste 107 mii de tone de mere proaspete, dintre care mai mult de 62% sunt mere din Polonia, în timp ce ponderea merelor moldovenești este destul de nesemnificativă. În același timp, cota pentru importul fără taxe a merelor proaspete  din Moldova în UE rămâne nevalorificată și se ridică la 39,703 de tone (date din 12/08/2021).

Tendințe în diversificarea soiurilor

Uniunea Europeană intensifică producerea soiurilor de club și soiurilor noi și, conform prognozei, până în 2025, volumul producției va ajunge la aproape 1 milion de tone. În același timp, Pink Lady reprezintă cea mai mare parte din producția totală de soiuri de club.

Producerea „soiurilor noi” în UE, mii de tone:

Microsoft Word - piata_merelor_perspective_RO

Rezumând concurența în creștere și dependența acută de practic singura țară importatoare, este imposibil să nu remarcăm vulnerabilitatea și instabilitatea înfricoșătoare a pozițiilor Moldovei pe piața mărului proaspăt, care pune în pericol nu numai exportatorii, ci și întregul sector. An după an, multe oportunități în domeniul producerii merelor în Moldova rămân nevalorificate, spre deosebire de producătorii de prune proaspete, struguri de masă și din 2021 caise, care și-au diversificat cu succes zonele de vânzare și și-au consolidat pozițiile pe piețele externe.

Zonele de creștere și dezvoltare a producătorilor de mere proaspete în planificarea pe termen mediu se află în dezvoltarea piețelor locale și netradiționale (Israel, India, Emiratele Arabe Unite, România etc.), profitând de avantajul logistic și de termenii preferențiali ai impozitării importurilor, în activitatea de comunicare deschisă și planificarea programată a vânzărilor, precum și în procesul de creare a valorii adăugate și de creștere a vânzărilor în segmente de prețuri mai ridicate. Aceasta include:

  • Înlocuirea livezilor vechi cu soiuri de club foarte marginale;
  • Introducerea noilor tehnologii de ambalare;
  • Înlocuirea cutiilor din lemn fără logouri cu ambalaje personalizate;
  • Creșterea gradului de conștientizare a brandului atât la nivelul producătorilor individuali, cât și la nivelul sectorului în general;
  • Îmbunătățirea infrastructurii post-recoltare;
  • Dezvoltarea mai activă a cooperării în producția-depozitare-export pe verticală;
  • Optimizarea lanțurilor de aprovizionare și, în același timp, a prețurilor.

Agenția de Investiții din Moldova, Proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova, precum și Asociația Producătorilor Moldova Fruct oferă sprijinul diversificat producătorilor, care deja sunt exportatori, precum și celor care intenționează să dezvolte piețe noi pentru mere proaspete, sau asistență în lansarea activităților de export pentru companii care încă nu au experiență.

Producătorii pot beneficia de sprijinul de la organizații susmenționate pentru/în:

  • Căutarea clienților și încheierea acordurilor de cooperare cu potențiali clienți.
  • Organizarea misiunilor comerciale individuale sau de grup, tururi de studiu și participarea la expoziții internaționale și evenimente specializate. În momentul pandemiei, multe misiuni comerciale sunt efectuate online și nu necesită costuri suplimentare din partea participanților.
  • Adaptarea produselor la cerințele piețelor noi, inclusiv introducerea de tipuri inovatoare de ambalaje, certificarea în conformitate cu standardele internaționale etc. Producătorii au acces atât la asistență financiară, cât și tehnică pentru personalizarea produselor.
  • Suportul tehnic în organizare logisticii atât pentru transportul terestru, cât și pentru cel maritim. Dacă destinația de export este nouă pentru merele proaspete din Moldova, producătorii pot primi sprijinul financiar pentru a acoperi costurile de transport pentru primă livrare.
  • Suportul tehnic în inițiere și organizare a procedurilor de export, chiar dacă producătorii nu au exportat niciodată înainte.

Producătorii și exportatorii care intenționează să inițieze programe de export pe piețe netradiționale, de asemenea, pot contacta aceste organizații cu inițiative care nu sunt incluse în această listă.

Cea mai proastă strategie de dezvoltare este așteptarea inactivă. Produsul în sine, fără a-l adapta la nevoile pieței, fără a adera la standardele de calitate, fără respectarea atentă a procedurilor de producție și post-recoltare, fără ambalaje moderne, convenabile și recunoscute, nu va aduce producătorului profituri mari așteptate. Planificarea programelor comerciale care acoperă întregul sezon și asigurarea relațiilor pe termen lung cu importatorii, diversificarea piețelor și a canalelor de distribuție, munca sistematică pentru a crea valoare suplimentară pentru produs – toate acestea, în combinație, vor ajuta producătorii moldoveni să evite pierderile financiare asociate cu volume imense de produse trimise spre procesare și pentru a asigura durabilitatea întregului sector pe termen lung.

(Analiză elaborată de Tatiana Burca, specialist marketing al proiectului Agricultura Performantă în Moldova, finanțat de USAID)